Makan Ini Untuk Elak Rambut Beruban

Orang kata, rambut beruban adalah tanda penuaan. Anda boleh gelarkannya kecantikan semula jadi tetapi ramai yang gusar jika usia baru 20-an, sudah ada pula rambut beruban.

Jelita Rambut Beruban

Disebabkan itu, pemakanan anda boleh membantu melambatkan terjadinya rambut beruban. Tidaklah anda nampak tua sebelum waktu.

Menurut sebilangan besar kajian, anda perlu mengikuti diet yang betul untuk mengekang jadinya rambut beruban. Malah, tekanan juga turut dikaitkan dengan ‘kecantikan semula jadi’ ini. Apa kata cuba senarai makanan yang berikut supaya rambut anda yang asal kekal lama. Anda juga perlu memastikan jumlahnya betul untuk mendapatkan hasil yang diingini.

BAYAM

jelita rambut beruban

Sayur yang dikaitkan dengan kartun kanak-kanak popular, Popeye ini mampu mengeluarkan pigmen yang mengekalkan warna asal rambut anda. Disebabkan itu, anda perlu pastikan ada sayur daun hijau dalam diet harian untuk mengelak terjadinya tanda penuaan sebelum waktu ini.

KEKACANG

jelita rambut beruban

Sayuran jenis kekacang atau legum mempunyai unsur yang kaya dengan protein. Anda jangan lupa yang rambut anda juga terbentuk daripada protein dan justeru, anda perlu pastikan diet anda kaya protein supaya rambut tidak beruban.

TELUR

jelita rambut beruban

Telur menawarkan dos vitamin B12 yang tanpanya, akan membuat rambut anda bertukar menjadi putih. B12 membantu darah agar bebas daripada radikal yang bertanggungjawab menjadikan rambut anda bertukar menjadi uban.

DAUN KARI

jelita rambut beruban

Tahu kenapa sebilangan besar wanita India mempunyai rambut ikal mayang, hitam kilat yang menawan? Ramai wanita Selatan India makan banyak daun kari, membuatkan rambut mereka hitam berkilauan. Memperisa makanan anda dengan herba ini boleh membantu melambatkan terjadinya rambut beruban.

BERI

jelita rambut beruban

Buahan jenis ini kaya dengan vitamin C yang membantu pengedaran darah pada kulit kepala. Ini bermakna rambut anda akan mendapat bekalan darah yang segar dan disebabkan itu, kekal sihat.

LOBAK

jelita rambut beruban

Vitamin A juga adalah sumber penting bagi kesihatan kulit dan rambut. Disebabkan itu, lobak perlu menjadi sebahagian daripada diet anda untuk menghalang terjadinya rambut beruban. Vitamin A dapat membantu mensintesiskan melanin yang diperlukan bagi warna rambut.

MAKANAN LAUT BERCENGKERANG

jelita rambut beruban

Zink adalah bahan mineral diperlukan bagi mengekalkan kekuatan rambut dan warnanya. Kekurangan zink biasanya menyebabkan ketidakseimbangan hormon dan rambut beruban sebelum waktunya.

 

Foto: ING Image/Click Photos

The post Makan Ini Untuk Elak Rambut Beruban appeared first on Jelita.

Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 comments :

Post a Comment