18 Fakta Tentang Bumi Yang Anda Patut Hadam

Sejak kebelakangan ini kecoh di media sosial serta laman internet tentang isu seseorang mempersoalkan bentuk bumi yang kita semua diami. Tidak hanya mewujudkan persoalan sebegitu, malah turut mencabar angkasawan Malaysia pertama yang naik ke angkasa International Space Station menaiki Soyuz TMA-11 dengan ekspedisi seramai 16 krew pada 10 Oktober 2007, Datuk Dr. Sheikh Muszafar Shukor untuk bersumpah bahawa bumi ini berbentuk sfera.

 

[caption id="attachment_122950" align="aligncenter" width="640"] Gambar : Shutterstock[/caption]

 

Bumi adalah rumah buat kita semua sekalian manusia yang berbilang bangsa dan agama, tumbuhan, haiwan dan segalanya tentang ciptaan yang Maha Berkuasa dan di mana kita semua dihidupkan.

 

Tetapi adakah anda benar tahu tentang bumi? EH! kongsi 25 fakta berkaitan bumi yang anda patut tahu untuk menambah lebih pengetahuan sekaligus ia baik untuk menambah IQ level kanak-kanak.

1. Bentuk Bumi 

Bumi tidaklah berbentuk sfera sempurna. Hakikatnya bumi mempunyai permukaan Kutub Utara dan Selatan yang mendatar dan menggelincir seterusnya mengembung di bahagian garisan khatulistiwa, yang mana negara kita Malaysia terletak. Menguatkan lagi kenyataan, Datuk Dr. Sheikh Muszafar menerangkan yang mana bumi berbentuk geosphere sebenarnya. Tidak seperti bola, tetapi lebih ke arah seakan sebiji telur.

The post 18 Fakta Tentang Bumi Yang Anda Patut Hadam appeared first on EH!.

Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 comments :

Post a Comment